imorgon...

...kl 8.15 är det tenta. Jag har nu pluggat så att det bokstavligt talat snurrar i huvudet på mig. Kan inte stava eller nått längre tror jag, vet inte hur många gånger jag har skrivit om orden i dessa meningar...Men förhoppningsvis går det vägen imorron och jag hoppas på att det kommer rätt frågor, alltså frågor på det jag pluggat på och inget annat!

Linnea och Karat har hopptränat idag, själv var jag ju uppenbarligen inte med, men har fått rapporter om att det gick riktigt bra! Mer detaljerat än så vet jag inte haha.

Önska mig lycka till imorgon nu, ska nog sova snart så att jag är utvilad imorgon, inte troligt med tanke på att bussen går 7.05 och då får jag gå upp 6.00...

Tenta på fredag!

Hela dagarna går åt till att plugga för min del just nu, på fredag är det tentadags. Förhoppningsvis har det fastnat nått i skallen tills dess. Känns faktiskt inte helt hopplöst än sålänge iallafall!

Igår var Linnea och red Karat, själv satt jag och läste sålänge så såg inte så mycket. Men det lilla jag såg såg bra ut! På söndag är det ju tävling nere i Åkerbo, vi åker redan på lördag så vi slipper åka så tidigt på söndagen. Hoppas att Karat sköter sig lika bra som på Trossnäs sist! Det är ju trots allt första gången Karat är ute på en annan terrängbana så det ska bli intressant att se hur han reagerar på det!


Bilder

Här kommer lite bilder från gårdagen!



















Orkade inte beskära eller fixa med bilderna i photoshop, borde egentligen plugga just nu nämligen! Så det är väl bäst att jag sätter igång med det igen...

Tävlingen

Orkade aldrig ens starta datorn när jag kom hem igår, är ju fortfarande lite sjuk så tävlingen tog nästan död på mig kändes det som haha.

Iallafall, blev lite stressigt till första klassen. Vi hade utsläppet på morgonen och ena hästen rymde när jag skulle släppa henne i hagen...så jag och mamma fick jaga henne ett bra tag innan vi fick tag på henne. Detta gjorde att hela våran tidsplanering sprack, och jag som lätt stressar upp mig och inte hanterar stress särskilt bra fick lite smått panik. Men vi kom fram i hyfsad tid tillslut och jag fick rida fram i 40 min som var tänkt iallafall, tur det. Skulle dock ha behövt lite längre framridning då Karat var superpigg!

Väl inne på banan var han lite ostadig och med tanke på vad pigg han var vågade jag inte sätta nått tryck i honom, då hade vi bara fått en massa missar. Så känslan var inte helt bra, men kom runt utan större missöden, ett travinslag i galoppen då Karat trodde vi skulle stanna eller nått, men det var inte så farligt. Missade även lite i det andra enkla bytet, där Karat var stensäker på att vi skulle åt vänster efteråt, men vi skulle ju åt höger, fick ta i allt vad jag hade för att få honom att svänga åt rätt håll haha! Fick två 8:or av domaren faktiskt! En på galoppfattningen från skritt på långsidan och en på det första enkla bytet! Det var jätteroligt! Våra första 8or i det programmet!! Fick även 7or genom nästan hela galoppprogrammet så det var också väldigt roligt!

Dommarens kommentar i denna klass var:
"Trevligt ridet, saknar stundtals bärighet, våga forma lite till på böjd linje, nyansera en aning till. Lycka till!"

Resultatet blev 64,26%, vilket är den högsta procenten vi fått i Msv C:1!

I nästa klass, Msv C:2 var känslan betydligt bättre! Hade mer tryck och jag vågade satsa lite mer, skolorna blev inte jättebra så det drog ner lite på poängen, han blev även lite låg i formen i galoppen då han började bli trött (och jag med för den delen).

Dommarens kommentar:
"Lydigt och prydligt!"

Och resultatet blev här 60,67% och med det kom jag 2 utanför placering i klassen! Jag är riktigt nöjd med denna dagen, glad över att ha ridit på över 60% i båda klasserna när vi vet att han egentligen inte är 100% klar för denna svårighetsgrad!

Nu måste jag skynda mig ner till bussen! Föreläsning idag 13.15-17....jippi! Ska ladda upp lite bilder från igår när jag kommer hem ikväll, hinner inte det nu!

Taggar

Imorron är det äntligen dags för tävling igen! Hoppas att ni håller tummarna för mig och Karat!


Dagens ridpass

Idag red jag och Martina ett dressyrpass på ridbanan. Tog kandaret på Karat eftersom det var sista gånger jag rider innan tävlingen på söndag nu (jobbar hela dagen imorron så jag hinner bara upp och bada Karat och göra iordning alla saker). I början var han lite ostadig och orolig i munnen, gick inte fram ordentligt till bettet och var lite småstressad. Men jag gjorde inget utan fortsatte att bara rida frammåt och behålla mitt eget lugn. Detta gav resultat ganska fort när Karat märkte att det inte fanns nått att stressa upp sig över :)

Red igenom både Msv C1 och Msv C2, i C1:an var han fortfarande lite småstressad och släppte ryggen lite i traven. Blev mycket bättre efter galoppen (som vanligt), C2:an kändes mycket bättre, han var mer avslappnad och hade mer tryck i traven. Fortfarande svårt med enkla bytena ur förvända, så jag tränade lite extra på det efteråt. Tycker ändå att det blev lite bättre!

Nu sitter jag och renskriver föreläsningsanteckningar från databasdesignen. Tenta nästa fredag!

Databaser...

...kommer bli min död, det är jag övertygad om. Sitter på universitetet just nu och försöker få till våran laboration. Vi ska göra en databas där data om anställda, produkter, leverantörer, ordrar osv i en affär ska lagras. Behöver jag säga att det går rakt åt skogen?

Det har varit så mkt i skolan nu senaste tiden så jag har varken haft tid eller orkat blogga. Tänkte försöka komma igång lite igen nu iallafall. Har dock tenta nästa fredag och så ska vi lämna in labben, så vi får väl se hur det går med det.

I tisdags var jag och tränade dressyr för Jenny för första gången sen i maj typ! Det gick ganska bra, jobbade mest med att få Karat att gå fram till tygeln av sig själv, alltså red jag utan att ta honom alls i munnen i princip, han blev lite frustrerad ibland men det gick bra tillslut. Tränade ganska mkt på slutor i traven också.

På söndag blir det dressyrtävling. På Björkliden, både Msv C:1 och Msv C:2, vi får se hur det går, vi är ju lite otränade. Nästa helg ska vi åka ner till Åkerbo (Linköping typ), Linnea ska starta en 90 klass fälttävlan där! Ska bli riktigt kul!

Duktiga Karat!

Igår var det tävlingsdags för Linnea och Karat, en 90 klass i fälttävlan hemma på Trossnäs. 2 år sedan han tävlade fälttävlan sist! Det kunde nog inte gått mycket bättre än det gjorde!

Började med en riktigt stadig och fin dressyrritt, vilket resulterade i 68% vilket ger 48 straffpoäng i fälttävlan. Sedan bar det iväg till Lillerud för hoppningen (våran hoppbana var alldeles för blöt för att kunna användas då det är en gräsbana...), även den gick superbra, gick lite fort bara, men 0 fel vilket är det viktigaste!

Terrängen flöt på bra, var bara lite tvekan på en ny grav som han inte sett förut men efter lite trampande (vilket är tillåtet på den typen av hinder sålänge hästen inte backar) hoppade han tillslut. Såg inte så många hinder men det jag såg var riktigt bra! Dom kom i mål med 0 fel på hinder, 9 sekunder över optimaltiden så dom fick 3,6 straff för det. Slutade alltså på ca 51 straffpoäng och med det kom dom på en 3e plats av 15 startande! Superduktiga!

Det är så kul att Linnea vill rida terrängen med honom åt mig eftersom han verkligen ÄLSKAR det, men jag är lite för mesig för det!


























Dags för flottrace!

Snart är det dags för det årliga flottracet på Klarälven! Igår byggde våra nollor flotten och idag är det dags att testa hur den står sig mot de andra föreningarnas. Denna dagen på nollningen är alltid rolig, vi kunde ha haft bättre väder dock, just nu regnar det lite...

Efter flottracet blir det fest på tempel, får se hur mycket jag orkar vara med dock, har sjukt ont i halsen och hade feber imorse...

Trött!

Herregud vad kul vi har haft på nollningen hittils! Helt sjukt roligt! Men man är redan sliten som bara den...och det är 1 ½ vecka kvar! Kommer sova i en vecka efter detta, men det kommer bara bli roligare och roligare tror jag!

Liten update om Karat då, han verkar trivas hos Linnea och jag har fått rapporter om att han sköter sig bra. Han har fått en liten ponny som sällskap i hagen och det verkar gå bra. Han kan annars vara lite taskig mot hagkompisarna, bits och håller på.

Nej, nu ska jag och Malin åka in till stan en snabbis, sen blir det skolarbete och ikväll kör vi nollning igen! Awsome!

RSS 2.0