Vilket träns?

Kom på att jag har ju ett träns hängandes i sadelkammaren som jag inte använt på väldigt länge, en del av nosgrimman gick nämligen sönder och det använde jag då som en anledning till att köpa ett helt nytt träns haha! Frågan är dock om jag kanske ska lämna in nosgrimman för lagning så att jag kan börja använda det igen? Blev nämligen lite sugen på vitfodrad nosgrimma igen. Iallfall kan det ju vara kul att ha ett träns att variera med!

Vilket träns tycker ni Karat passar bäst i? Med vit fodring eller utan?


Gammla tränset


Det jag använder för tillfället

Hissar!

Ett märke som jag verkligen tycker har snygga saker är Fortis et Liber! Inget jättekänt märke och de har inte så stort utbud, men det som finns är supersnyggt! Har inte köpt nått därifrån än så jag kan inte säga nått om kvaliten, men är sjukt sugen att beställa detta som jag hittade på deras hemsida:








Kanske får bli till att skicka iväg en beställning på detta? Behöver ju faktiskt en ny lädergrimma, och pannband+schabrak kan man ju aldrig ha för många! haha!


Då och nu

För nån vecka sen köpte jag en extern hårddisk att förvara alla bilder och sånt på, när jag satt och förde över alla bilder passade jag på att kolla på lite gamla bilder på Karat. Då slog det mig hur otroligt mycket han har växt och musklat sig. Det är svårt att se det på en häst man ser varje dag, men när man kollar på några av de allra första bilder jag har på honom och bilder från iår ser man verkligen skillnaden på honom! Gjorde iordning ett gäng bilder jag tänkte visa er!





Ser ni? Hans nacke är ju obefintlig på bilderna från 2008, men på de sista bilderna från 2011 har han världens hingstnacke ju!

Carnival Steel

Som jag nämde lite snabbt i förra inlägget så togs min gamla ponny Carnival Steel, även kallad Silver, bort för inte så länge sedan till följd av en allvarlig senskada. Silver var 21 år gammal och det var tveksamt om han skulle kunna bli riden igen, då Silver var och alltid varit en väldigt pigg ponny skulle skadan bara bli värre och värre när han busar i hagen, för sjukhage skulle göra honom galen. Att ta bort honom tycker jag var det rätta för honom, men det gör det ju inte mindre smärtsamt eller sorgligt för det.

När vi köpte Silver 2004 hade han mest gått dressyr, och det var ju en dressyrponny jag skulle ha. Genom åren blev det dock mer och mer hoppning för våran del och vi bestämde oss även för att testa på fälttävlan. Silver hade då aldrig sett ett terränghinder i hela sitt liv men det visade sig att det verkligen var hans grej! I maj 2006 (tror jag det var) startade vi våran första debutant fälttävlan och vann! Därefter flöt det bara på, hade siktet inställt på att få rida Lag-SM som gick "hemma" på Trossnäs på hösten samma år. För att få starta där behövde man ha ridit en Lätt klass med max 20 fel i terrängen eller liknande. Åkte till Örebro och red min andra debutant, var felfri, fick en placering och kvalade för att rida Lätt. Sen efter det åkte vi till Bollnäs för våran första Lätt klass, blev dömd för stopp på vattnet (tveksamt) men annars var vi felfria och fick då alltså starta på Lag-SM, blev inlånad i Grums Ridklubbs lag. Tävlingen gick dock inte så bra för nån i laget.

2007 åkte vi runt i hela sverige och tävlade, nu hade jag bytt klubb till Trossnäs FRK och satsade på att komma med i deras lag på Lag-SM. Efter vårens tävlingar var vi ett av de ekipagen som var självskrivna för Lag-SM som gick nere i Falkenberg. Det är en tävling jag sent kommer glömma, dressyren började lite tveksamt, vi kunde gjort ett bättre jobb. Men hamnade i mitten av resultatlistan ungefär. Dag två var det terrängen och vi flög runt banan helt felfritt och hade en jättebra känsla i ritten! Avancerade många placeringar på det, både individuellt och med laget då jag tror att alla var felfria i terrängen! Sista dagen var det dags för banhoppningen. Första gången jag red en tävling på 3 dagar där hoppningen var sista dagen, mycket ansträngande för hästarna men spänningen höjs ju endel inför sista momentet där.

Så nervös som jag var då har jag ALDRIG varit, var helt vit i ansiktet när jag gick in på banan och skulle kunnat spytt vilken sekund som helst typ. Fick tyvärr ett stopp, men i det stora hela en bra runda. Trots detta vidade det sig tillslut att jag hamnade på en 6e palts individuellt! Laget kom precis utanför placering på en 7e plats, men herregud vad glad jag var för min 6e plats! Hade även slagit några av ekipagen som red EM för sverige det året!




Mantorp Oktober 2006


Tranemo April 2007






Mariestad Augusti 2007


Lag SM 2007 Hermanstorp (Falkenberg)


Prisutdelning Lag-SM!

Vila i frid <3

Ny design, ny motivation

Äntligen har jag fixat en ny design! (Vilken jag är väldigt nöjd med måste jag få säga!) Och förhoppningsvis kommer jag att ha mer motivation till att blogga. Motivationen försvann helt efter att min gamla ponny Silver togs bort efter en allvarlig senskada, har dessutom jobbat så fruktansvärt mkt att jag knappt hunnit rida Karat, fanns alltså inte så mycket att skriva om på den fronten.

Men nu har jag inte många schemalagda dagar kvar och har börjat komma igång ordentligt med Karat så nu är det lättare att hinna skriva. Har faktiskt inte varit så motiverad att rida på ett tag, men nu känner jag att suget börjar komma tillbaka. Det kanske var välbehövligt att bara ta det lite lugnt med ridningen en period.



Barbackahoppning

Sitter och kollar på sändningen från Falsterbo idag, nyss visade dom från barbacka hoppningen och jag kan inte förstå hur dom sitter kvar på hästen?! Eller vågar hoppa barbacka alls?! Herregud, det är ju inga småhinder heller, 1,70 kom dom upp i tror jag?

Och här sitter jag och vågar inte ens hoppa 1,10 MED sadel! Jag har bara provat att hoppa barbacka en gång, med min allra första ponny Bella, hela 30-40 cm hoppade vi!

Nej, jag håller mig till dressyren jag! Mycket säkrare haha!

Uteritt

Idag blev det en ordentlig uteritt för mig och Karat, hade bara tänkt skritta först, men vägen i skogen var så fin så det blev massa härlig galopp också! Karat har ju fått vila i nästan en månad nu, jag har bara ridit några gånger då och då typ, så han har lite dålig kondis men det väger han upp med viljan att springa fort haha.

Han tyckte iallfall att det var superkul och det tyckte jag också, det gick att släppa iväg honom i galoppen utan att han blev för het och stack iväg som han kan göra lite ibland. Han börjar gärna bocka och studsa som en galning ibland också men inte så mycket sånt idag som tur var!


Imorron blir det nog ett ridpass på gärdet tror jag!

Trött

Har ganska nyss kommit hem från en minst sagt jobbig dag på jobbet! Började 7.45 slutade 19 och det har varit väldigt mycket folk = sjukt stressigt! Är så trött i huvudet nu så ni vet inte.

Har inte skrivit på några dagar och det beror på att jag har fått en väldigt tråkig nyhet, vill inte ta upp det på bloggen här och nu.

Förövrigt har jag inte gjort mycket mer än jobbat, går så långa dagar på jobbet så jag hinner oftast inte rida varken före eller efter...så Karat får ta det lugnt i sommar, vi har beslutat att strunta i Hagfors-tävlingen pga detta, kommer inte hinna sätta igång honom och träna så ordentligt att det skulle vara nån ide att åka dit tyvärr. Men samtidigt är det ganska skönt, känns som att jag behöver ett litet break från allt med träningar och tävlingar och tvånget att åka upp och rida varje dag. Just eftersom jag jobbar så mycket så känns det som att jag nog inte skulle orkat med att hålla igång Karat fullt ut nu i sommar.

RSS 2.0