Longeringstips

Som jag nämnde lite snabbt förut så har Karat varit lite besvärlig att longera i perioder. Han tappar lätt koncentrationen om han hör nått ljud nånstans som när det kommer en bil på vägen i skogen och det är ofta då det går åt skogen, han tvärvänder och när man sedan ska försöka gå fram till honom och vända rätt honom igen har det hänt att han har gjort utfall emot både mig och mamma och han har även stegrat sig mot mig ett antal gånger.

Detta är ju såklart inte acceptabelt att en häst gör, konsekvenserna kan ju bli katastrofala. Så för att lösa det så fick jag ta hjälp av Gunilla, hon fick helt enkelt gå med lite bakom honom när jag longerade och vifta till lite med spöt när han bröjade dumma sig. Som tur är har Karat alltid haft stor respekt för spöt så det behövdes inte mycket för att han skulle ge sig, och redan efter några gånger blev det mycket bättre. Sedan lärde Gunilla mig att longera på ett bättre sätt också. Innan så har jag alltid stått i princip stilla i mitten av volten och bara hållit i linan (vilket jag tror att det är många som gör? Rätta mig om jag har fel.), men nu försöker jag hela tiden tänka på att gå i en ganska så stor volt själv med lite kortare lina, och alltid vara lite bakom hästen, så att man går mot hästens bakdel lite hela tiden. Detta verkar ju framåtdrivande på hästen och då är det ju såklart lättare att hålla hästen framför sig.

Så om nån har problem med att komma åt hästen i longeringen och svårt att få den att jobba ordentligt, eller har en häst om gör som Karat och tvärvänder lite då och då är detta ett jättebra sätt. Tänk på att ha lite kortare lina, gå med hästen hela tiden och sikta på hästens bakdel, jag upplever att jag får mer aktivitet i Karats bakben då. Sen om man är lite närmre hästen är det ju lätt att vifta till försiktigt med spöt för att få lite extra respons eller om man vill flytta ut bakdelen lite.

Sen vill jag bara tipsa om att bära hjälm även vid longering, jag själv är jättedålig på att ha det, men tänk på att det faktiskt kan hända att det kommer ett bakben i huvudhöjd!


Såhär ser det allt som oftast ut när jag försöker mig på att löslongera min buse till häst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0